Методична робота

 Проблема над якою працює освітній заклад

«Реалізація особистісно-орієнтованого підходу до розвитку навчання дошкільнят та учнів через відновлення змісту освіти та впровадження нових освітніх технологій на всіх ступенях навчання»

Інноваційна діяльність закладу

Упровадження в діяльність здоров’язберігаючих, здоров’яформуючих та здоров’язміцнюючих технологій.


Методична  проблема освітнього закладу

 «Підвищення професійної майстерності та розвиток творчості, ініціативи вчителів»

Методична робота в освітньому закладі

Методична робота – це робота, яка сприяє поліпшенню фахової підготовки педагогічних кадрів у освітньому закладі, спонукає кожного вчителя до підвищення свого фахового рівня; сприяє взаємному збагаченню членів педагогічного колективу педагогічними знахідками, дає змогу молодим учителям вчитися педагогічної майстерності у старших і досвідченіших колег, забезпечує підтримання в педагогічному колективі духу творчості, прагнення до пошуку.

Зміст методичної роботи.

Поглиблення філософсько-педагогічних знань, які спрямовані на відродження і розвиток національної освіти в Україні, вивчення педагогічної теорії і методики навчання і виховання, поглиблення науково-теоретичної підготовки з предмету і методики його викладання.

Завдання методичної роботи:

- підвищення наукового рівня вчителя:

 - підготовка вчителя до засвоєння ним змісту нових програм і технологій їх реалізації;

 - постійне ознайомлення з досягненнями психолого-педагогічних дисциплін і методик викладання;

- вивчення і втілення у шкільну практику передового педагогічного досвіду, творче використання перевірених рекомендацій: збагачення новими, прогресивними і досконалими методами і засобами навчання;

 -постійне вдосконалення навичок самостійної роботи вчителя, надання йому кваліфікаційної допомоги як у питаннях теорії, так і в практичній діяльності, у підвищенні результативності його педагогічної праці.

Функції методичної роботи в освітньому закладі:

 А) функція планування – важливий підготовчий етап методичної роботи, яка полягає у визначенні системи заходів, що забезпечать досягнення найкращих результатів;

 Б) організаційна функція проявляється в діяльності, пов’язаній з удосконаленням структури методичної роботи, змісту діяльності різних її складових;

 В) діагностична функція – вимагає регулярного вивчення ступеня розриву між реальним рівнем компетентності педагогів, що виявляється в узагальненому результаті їх праці, та вимогами суспільства до якості діяльності конкретних працівників освіти в умовах розбудови української національної школи;

Г) моделююча функція полягає у розробці принципово нових положень навчально-виховної роботи в освітньому закладі, у формуванні та впровадженні моделей передового досвіду, їх експериментальній перевірці, після якої вони можуть бути використані як зразки для впровадження;

Д) відновлювальна функція передбачає відновлення частково забутих або втрачених учителями знань після закінчення педагогічного навчального закладу;

 Е) корегуючи функція спрямована на виправлення в діяльності педагогів недоліків, пов’язаних з використанням застарілих методик, що не відповідають вимогам сучасності;

 Є) пропагандистська функція спрямована на інформування педагогів, їх агітацію щодо впровадження у практику досягнень науки, передового педагогічного досвіду;

Основні форми методичної роботи в школі

 Методичну роботу в школі проводять в індивідуальній і колективній формах.

Індивідуальна форма

Ця форма методичної роботи вчителів є складовою їх самоосвіти. Зміст індивідуальної самоосвіти педагога охоплює систематичне вивчення політичної, психолого-педагогічної, наукової літератури, безпосередню участь у роботі шкільних, міжшкільних та районних методичних об'єднань, семінарів, конференцій, педагогічних читань. 

Колективні форми

1. Відкриті уроки — одна з колективних форм методичної роботи, їх мета — підвищення майстерності всіх учителів. Основні завдання відкритих уроків: упровадження в практику вчителів передового педагогічного досвіду

2. Взаємовідвідування вчителями уроків — має істотне значення у підвищенні педагогічної майстерності вчителів.

3. Предметні методичні об'єднання вчителів та творчі групи

4. Методичні кабінети — створюють для надання вчителям і вихователям методичної допомоги.

5. Семінар-практикум — продуктивна форма методичної роботи. 


Семінар географів


 Педагогічні читання — сприяють підвищенню педагогічної майстерності вчителів. Мають на меті узагальнення і поширення передового педагогічного досвіду.

17. Практичні заняття — відвідування уроків керівників шкіл, аналіз цих уроків з метою вивчення їх системи роботи, відвідування уроків молодих учителів директором школи, взаємовідвідування уроків учителями, консультації керівників школи, ознайомлення з творчою лабораторією керівника школи.

ПІДВИЩЕННЯ РІВНЯ ПЕДАГОГІЧНОЇ МАЙСТЕРНОСТІ

Шляхи підвищення рівня педагогічної майстерності вчителів:

·       Курсова перепідготовка

·       Атестація(посилання)

·       Участь у роботі творчих груп

·       Участь у підготовці методичних заходів

·       Участь у конкурсах

·       Участь у роботі методичних об'єднань

     Відповідно до наказу по навчальному закладу від 02.09.2021 № 77 «Про організацію методичної роботи у 2021-2022 навчальному році» у ЗЗСО І-ІІІ ступенів сформовано і діє:

МО вчителів-словесників (керівник Борепйко Н.С.).                                    

МО класних керівників (керівник Горова Т.А.).                                                   

МО вчителів початкових класів (керівник Харсіка Л. А. ).                    

ДГ природничо-математичного циклу (керівник Бурзак О. І.).            

 




 методичне об'єднання учителів суспільно-гуманітарного циклу  

 

 Динамічна група учителів природничо-математичного циклу

 

 

 

 Методичне обєднання учителів початкових класів



Панорама творчості

 Тема. Як зробити урок ефективним



Мета зустрічі: дати визначення поняття «ефектив­ний урок»; простежити взаємозалежність ефективності уроку та якості освіти, а також зрозуміти, яким може бути урок, якщо грамотність і педагогічну майстерність поєднати в єдине ціле.

Організаційна частина

 Усі члени зустрічі мають брати активну участь у обговоренні нашої теми.

Якщо учасник буде активний і відповіді у нього будуть правильні ,то він одержуватиме ось таку красиву картинку з весняною квіткою. Зараз весна. Всі чекаємо тепла,світлого,ласкавого  сонечка, хороших та приємних буднів. Хто набере найбільше картинок той учитель одержить лист нашої панорами творчості  «Творча професійна особистість».

ОСНОВНА ЧАСТИНА

Ведучий. Звичайно, для того щоб приступи­ти до будь-якої спільної справи, необхідно налаштуватись на роботу. Допоможе в цьому вправа «Самопрезентація».

Успіх заняття, емоційне почуття кожного учас­ника навчального процесу залежать від того, як його зустрінуть, від атмосфери в класі. Щоб ство­рити приязну, теплу атмосферу, кожний учасник має назвати власні позитивні риси, що розпочи­наються з тих же літер, що і  ініціали.

Наприклад, Баранова Наталія Петрівна – бадьора, ніжна працьовита.

Усі учасники виконують поставлене завдання.

Бурзак Ольга Іванівна ,бадьора, організована, обережна, об’єктивна, ініціативна.

(Деякі презентації зараз зачитають учасники обох команд)

Ведуча. Ви самі себе презентували. Як бачимо, кож­ному з нас притаманні певні риси характеру.

Гармонії в спілкуванні ми досягнемо тільки за умови виконання правил співпраці.

Основні правила співпраці такі:

                      висловлюватися стисло;

                      слухати й чути;

                      бути толерантними;

                      бути позитивними.

Як і сотні років тому, щодня дзвоник кличе учнів на урок, і численна група педагогічних пра­цівників поспішає сіяти розумне, добре, вічне.

Урок. До нього найпильніша увага. Його гостро і справедливо критикують. Але критикою справі не зарадиш. Реконструкція уроку передбачає ство­рення, висунення і осмислення нових ідей, упро­вадження сучасних технологій.

Щоб оновити урок, потрібно добре зважити всі за і проти, старе і нове. Навіть такі неперевершені знавці педагогіки, як Й. Ф. Гербарт, Й. Г. Песталоцці, К. Д. Ушинський, обережно змінювали навчальні технології, навіть думки не допускаючи про лег­коважну реконструкцію класичної системи.

Сьогодні діяльність учителя спрямована не на засвоєння учнями інформації, а на нову органі­зацію свідомості дитини, розвиток її комунікатив­них здібностей, мислення, уміння висловлювати свою точку зору. Кожний педагог ставить перед собою мету й за­вдання, яких він хоче досягнути разом з учнями, вивчаючи нову тему.

Учитель прагне,щоб урок був цікавим, адже цікавий урок – це активізація інтелектуальних і вольових процесів. Також педагог прагне того, щоб урок був ефективним.

                                        Техніка «Мікрофон»

Ведучий. Будь-який матеріал краще сприй­мати, спираючись на досвід і здобуті знання. Про­поную виконати таке завдання.

Уявіть собі таку ситуацію. Ви працюєте на семінарі,до  вас приїхав журналіст і пропонує дати відповідь на запитання: який урок, на вашу думку, ефек­тивний?

(Бурзак О.і., Горова Т.А. -2, Харсіка Л.А.-3, Дараган В.І.-4)

Обдумуємо свої думки стосовно ефективного уроку І пропонує нам свої відповіді.

Моя відповідь

Вже не існує тієї школи, де діти, сидячи рівно і склавши руки, чемно слухають суворого вчителя. Сучасні школярі хочуть комунікації, розмови з педагогом, якого воліють сприймати радше як порадника, а не як строгого критика.

Щоб урок був ефективний, я дотримуюсь таких правил:

Намагаюсь бути другом для учнів.

Ніколи не переказую того, що можна прочитати в підручнику

Максимально поєдную теорію з практикою

Даю учням цікаві домашні завдання

Використовую різноманітні методики

Оновлена програма з географії передбачає, щоб учень, і вчитель були рівноправними суб’єктами. Щоб виконати програму і кожний урок мав  позитивний результат, я у навчальній діяльності  використовую інноваційні технології – ось та перспектива, яка дасть змогу виявити здібності кожного учня, зацікавити предметом, реалізувати ідею співпраці вчителя і учня.

Завдання вчителя сьогодні — відібрати зі своїх методичних надбань усе прогресивне і змінити, модернізувати, навчальний процес так, щоб забезпечити його дослідницький, пошуковий характер. У кожному класі проводжу різні дослідження. Оновлена програма передбачає різноманітну тематику досліджень. Деякі дослідження учні проводять протягом вивчення теми, потім результати презентують і оцінюються вчителем.                                       А деякі проводжу на одному уроці. Основна мета таких досліджень: це створення ситуації, у якій кожен учень виконує індивідуальну роботу і долучається до роботи у малій групі співробітництва. Такий урок є продуктивний тому,що учні зацікавлені. Зараз я презентую відеофільм уроку де проводиться дослідження при вивченні теми  «Переміщення повітря. .Вітер»Отже діти розуміють, як сказав китайський філософ Конфуцій «Те, що я чую, я забуваю. Те,що я бачу і чую, я трохи пам’ятаю. Те, що я чую, бачу й обговорюю,я починаю розуміти», в цьому і є ефективність уроку. 

Ведучий. Усі ми розуміємо, що XXI століття ставить нові вимоги до уроку — основної форми навчання й виховання. Мало хто пам’ятає, що слово «урок» означає не проміжок часу, а визна­чений обсяг роботи. «Ви­конати урок» — значить виконати завдання, а не відсидіти належний час. До речі, той, хто бага­то, напружено й захоплено працює, утомлюється менше того, хто, нудьгуючи, чекає на дзвінок. Саме праця головна на уроці. Сучасний урок — це ефективне заняття, де активізована розумова ді­яльність учнів, де вчитель постійно вдосконалює відомі методи роботи, шукає засоби, які б сприяли глибокому засвоєнню матеріалу. Але недостатньо виділити ознаки ефективного уроку, необхідно знати фактори (причини), які впливають на його результативність.

Визначити ці фактори допоможе вправа «Робота в групах».

Вправа «Робота в групах»

Ведучий. Отже, ваше завдання — скласти ієрархію факторів (тобто розмістити їх у певній послідовності), які впливають на ефективність навчання, користуючись невеличкою підказкою з ваших листочках. Зверніть увагу на те, що там вказано і неправильні фактори. Тому оберіть тіль­ки ті, що вам підходять.

1.              Майстерність педагога.

2.              Майстерність батьків.

3.              Доступність інформації.

4.              Значна кількість інформації.

5.              Уміння педагога спілкуватися.

6.              Енергійний музичний супровід.

7.              Активна робота учнів.

8.              Організованість і дисциплінованість учнів.

9.              Конкретність мети.

10.            Емоційність атмосфери.

11.            Технічні засоби навчання.

12.            Результативність.

Відповіді зачитують по черзі. Перемагає група, яка, правильно та повно виконала завдання.

Правильна відповідь:

Ефективність уроку залежить від:

1)               майстерності педагога;

2)               доступності інформації;

3)               уміння педагога спілкуватися;

4)               активної роботи учнів;

5)               організованості та дисциплінованості учнів;

6)               конкретності мети;

7)               емоційності атмосфери;

8)               технічних засобів навчання;

9)               результативності.

 Ведучий. Одна з найважливіших умов підви­щення якості уроків — урізноманітнення методів і прийомів навчання, видів завдань, які викону­ють учні.  «Усіма можливими засобами потрібно запали­ти в дітях гаряче прагнення до знань та навчан­ня», — уважав Ян Амос Коменський.

Ми захоплюємося нашою наукою, але як при­вернути до неї молодь? Класичний метод — зди­вувати, вразити. Одним із невід’ємних елементів будь якого уроку повинна бути мотивація навчальної діяльності учнів, адже основне у педагогічному мистецтві вчителя — уміння спонукати, а не при­мушувати.

Мотивація — це так звані психічні явища, що спонукають до виконання тієї або іншої дії, учин­ку, що визначають активність особистості та її спрямованість на досягнення запланованого ре­зультату.

Мотивація сприяє появі в учня навчальної ініціативи й любові до навчання, спонукає його діяти з максимальною енергією в різних навчальних ситуаціях.

Вважаю, що різноманітні завдання,які може  запропонувати учитель дітям на уроці, є важливими складовими в процесі формування позитивної мотивації. Різні прийомами, можуть використовуватись  на уроках

Приклади

Шляхом бесіди.            

Створення проблемної ситуації.

Технології «мозкова атака».  

 Опрацювання тексту додаткової літератури.

За технологію «незакінчене речення».  

Використання творчих завдань.

Шляхом створення ситуації успіху. 

 В процесі пізнавальних ігор та ігрових ситуацій.

З допомогою прийомів роботи з текстом.

Один з учасників панорами поділиться досвідом організації мотивації на уроці.

Ведучий.  Ефективність уроку залежить і від організова­ності та дисциплінованості учнів. Тому важливо підтримувати належну дисципліну й організова­ність вихованців на уроці.

Учень — це особистість з усіма її позитивними і негативними виявами характеру, які не завжди можна передбачити. Кожен учитель знає, що деякі діти так чи інакше схильні порушувати дисциплі­ну на уроці. І не тому, що вони розбещені. Існує педагогічна мудрість: для переважної більшості учнів характерні відхилення в поведінці, бо в них неповною мірою сформований соціальний досвід.

Педагоги знають, що в процесі уроку часто ви­никають ситуації, які можуть зруйнувати навіть до­бре спланований урок. Розглянемо таку ситуацію.

Ситуація

Молода вчителька проводить урок. Учні уважно слухають пояснення нового навчального матеріалу, записують у зошити нові теоретичні поняття. І рап­том Михайло К„ поглянувши у вікно, вигукнув: «Ди­віться, дивіться, він заглох — просто жах!» Учні, які сиділи біля вікна, повернули голови й побачили, що на полігоні застряг трактор під час проведення майстрами

виробничого навчання. Вони зібралися навкруги і почали силоміць повертати трактор в ан­гар. Учні підійшли до вікон і з жалем дивилися на цю неприємну картину. Один з юнаків стурбовано сказав: «Хлопці, потрібно щось робити. Гайда усі на­двір! Будемо допомагати!» Розуміємо, що добре спланований урок несподівано зірвано. Куди там до нового матеріалу. Потрібно допомогти!

Які ваші дії у таких ситуаціях. А як же досягнення мети уроку?

відповідь

У такій ситуації я разом піду з учнями витягувати трактор. Уважно буду стежити за кожним учнем. Якщо не встигла пояснити тему уроку, то дам завдання опрацювати самостійно. При цьому використаю мережеву технологію (мережу Інтернет). Кожному учню на електронну пошту відправлю тестові завдання по темі. Якщо Інтернету нема, то дам друкований матеріал.  Або   провела б заспокійливу фізкультхвилинку ,наприклад «Ясна голова».

Ведучий.

Як часто, спілкуючись з молодими колегами, можна почути скарги на постійний шум у класі, особливо на задніх партах. Там утворилося щось подібне до гальорки. Це джерело постійного на­пруження. Трохи заґавився вчитель — уже не слухають, базікають, шумлять. Педагог прикрик­нув — замовкли, але ненадовго. У найкращому випадку діти починають під партою займатися своїми справами. Може, не варто їм і заважати? Чим би дитя не тішилося, аби тільки не заважало іншим? Як бути?

Відповіді учителів

Дайте одну пораду молодому вчителю ЩОДО РОЗВ'ЯЗАННЯ ПРОБЛЕМИ «ЩО РОБИТИ З ГАЛЬОРКОЮ?»:

1.              Урок має бути добре підготовлений, тоді він буде цікавим усім. Роботу на уроці організуйте таким чином, щоб були задіяні всі учні (через систему індивідуальних завдань, карток, методичних прийомів).

2.              Використовуйте роботу в групах.

3.              Станьте в кінці класу, і гальорка перетворить­ся на партнера.

4.              Викореніть гальорку як явище.        

5.              Маніпулюйте голосом, перейдіть на шепіт або баси.

6.              Проведіть короткі естафети на швидкість.

7.              Зробіть що-небудь екстраординарне.

Найголовніше, ставтеся до учнів так, як би ви хотіли, щоб вони ставилися до вас. Учителя пова­жають, якщо він поважає учнів. 

Ведучий. Підготувати і провести ефективний урок непросто. Для цього необхідно багато зна­ти й уміти, мати сильне бажання, відповідально ставитися до своїх обов’язків, а найважливіше — вийти на новий рівень педагогічного мислення. Реалізація прагнення провести завтрашній урок краще від сьогоднішнього починається з підго­товки, а обґрунтованість намірів визначають її наслідки.

Метод «Мозковий штурм»

Назвіть професійні цінності, важливі для вчителя, щоб він міг провести ефективний урок. Кожний учасник називає по одному прикладу.

Професійні знання  ( знання педагогічних методик, створення ситуацій успіху, ініціативність, навички саморегуляції, симпатія,позитивне налаштування, вимогливість, особистий інтерес, креативність, гнучкість, визнання, незалежність.)

Педагогічні здібності ( терпіння, відповідальність, активність, рефлективність, простота у викладі матеріалу, доброзичливість, об’єктивність, саморозвиток, толерантність, принциповість, повага, самодисципліна) 

А зараз підіб’ємо  підсумки.  

 Весняні квіточки є у кожного учасника. Переможця визначати не будемо , бо всі працювали, активно. Ми бачимо, що тут зібралися педагоги за покликан­ням. Кожний учасник отримує  від мене лист   нашої панорами творчості  «Творча професійна особистість».

 Дякую всім моїм колегам за співпрацю на нашому зібранні.

На кінець хочу дещо сказати.

Є вчителі, які досконало знають матеріал, уміють його пояснити, оперують термінами, циф­рами, їх цікаво слухати, проте вони не працюють на розвиток учнів, вони, як експерти, тільки пере­дають інформацію. Це вчителі-експерти.

Бувають учителі, які використовують блискучі ефекти, яскраві вправи, їх цікаво слухати, приєм­но спостерігати за їхньою роботою, але такий учи­тель працює тільки на себе, він демонструє свої вміння і навички, а не розвиває групу. Це вчитель - зірка. А є педагоги, які не тільки вміють передати нові знання й навички учням, а й допомагають їм зробити узагальнення та висновки, спираючись на власний досвід. Це вчителі-фасилітатори. Термін «фасилітатор» прийшов до нас з меди­цини, де фасилітатор — це той, хто допомагає під час народження.

У гірських народів у стародавні часи був про­відник, який допомагав мандрівникам долати гірські маршрути. Він знав, якою дорогою краще йти, скільки води взяти, яке спорядження потріб­не тощо. Провідник разом із групою йшов на вер­шину, проте, коли він бачив, що мандрівники вже можуть самостійно подолати її, то давав їм мож­ливість зробити це. Такого провідника називали «шерпою». Успішний учитель має бути «шерпою» в передачі знань, поєднувати в собі риси і експер­та,  зірки, і фасилітатора.

Я бажаю вам розуміти кожного учня, щоб діти шанобливо ставилися до вас. Пам’ятайте, що зав­жди учитель — особистість, за якою учні переві­ряють свої життєві позиції.  Щасти вам на педаго­гічній ниві.


ПАНОРАМА ТВОРЧОСТІ

Немає коментарів:

Дописати коментар