понеділок, 2 березня 2020 р.


КОЗАЦЬКИЙ ЗАКЛАД ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ
ОСВІТИ І-ІІІ СТУПЕНІВ

Н А К А З

03 лютого 2020 року                        с.Козацьке                                 № 06

Про стан викладання,
 рівень навчальних
досягнень учнів,сформованості
компетентностей з географії

На підставі плану роботи відділу освіти на 2019-2020 навчальний рік, перспективного плану роботи  Козацького ЗЗСО І-ІІІ ступенів, графіка внутрішкільного контролю на 2019-2020 навчальний рік, наказу освітнього закладу від 09.10.2029 №95 «Про вивчення  стану викладання предметів у 2019-2020 навчальному році»у січні вивчався стан викладання та рівень навчальних
досягнень учнів,сформованості  компетентностей із географії.
Географію в освітньому закладі викладає Бурзак О.І. Стаж роботи 42 роки. За час роботи Бурзак Ольга Іванівна зарекомендувала себе дисциплінованим працівником, творчим талановитим педагогом,   досягла високого професіоналізму в роботі. Це  досвідчена та відповідальна  вчителька.  Вона працює над проблемою  «Підвищення ефективності сучасного уроку географії шляхом розвитку творчих здібностей учнів у процесі активної пізнавальної діяльності на уроках географії »У своїй роботі чітко стежить за виконанням навчальних програм, дотримується рекомендацій методичних посібників та  слідкує за новинами педагогічної преси свого фаху. Досягла вагомих результатів у формуванні в учнів навичок самостійного навчання, здобуття знань, застосування їх на практиці. Учителька уміло спонукає учнів до мислення, активного сприймання і всебічного аналізу навчального матеріалу. Використовує особистісно-орієнтований підхід до організації навчального процесу. Заохочує учнів приймати нешаблонні рішення та лаконічно і точно висловлювати свої думки.
Уроки проводить на високому методичному рівні: вміє зацікавити  учнів. Ретельно готуючись до кожного уроку, вчитель намагається віднайти найбільш ефективні форми і методи викладання, які формували б пізнавальну активність учнів. Тому одним з актуальних напрямків удосконалення навчання та уроку у школі є пошук і впровадження ефективних засобів, що забезпечують системність знань учнів.Для підвищення ефективності сучасного уроку географії і  розвитку творчих здібностей учнів впроваджує в навчальний процес методику В. Ф. Шаталова.
В Україні останнім часом накопичено позитивний досвід застосування різноманітних засобів схематичної наочності в процесі навчання географії. Зокрема  використовує опорні схеми (М.С. Винокур), структурно-логічні схеми (О.Я. Скуратович), опорні схеми (С.С. Пальчевський).. Всі ці  авторські методики дозволяють істотно інтенсифікувати процес навчання і створюють певний резерв годин для проведення нетрадиційних форм знань.
Структурно-логічні та опорно-інформаційні схеми надають істотну допомогу вчителю у викладанні, а учневі – у засвоєнні географічних знань. ЛОС і ОІС вчителька пропонує учням у готовому вигляді, або створює із  ними спільно у ході уроку.
Готувати школярів до такої роботи варто  ще у процесі вивчення з ними курсу фізичної географії  у 6 класі. На основі ЛОС, ОІС шестикласники роблять успішні спроби зобразити  вивчений матеріал і швидко запам'ятати його. Особливо ефективне використання ЛОС і ОІС у старших середніх класах дають відповідні результати. Діти краще засвоюють вивчений матеріал. ЛОС сприяє розвитку мови школярів, оскільки створюють у пам’яті ланцюжки асоціацій і служать сигналами для відтворення зашифрованої розповіді. Рівень розповіді залежить від якості виконаної роботи. Їх також Ольга Іванівна використовує і при написанні географічних диктантів, самостійних робіт, практичних робіт, написанні тестів, створенні кросвордів, порівнянні географічних об’єктів чи їх оцінці.
У вчительки розроблені всі опорно - інформаційні схеми по всіх класах, які  використовує у своїй педагогічній  практиці при викладанні географії .За що   була нагороджена дипломом Управління освіти і науки Чернігівської області державної адміністрації за змістовність матеріалів поданих на 8 обласний педагогічний ярмарок та грамотою відділу освіти Бобровицької райдержадміністрації Чернігівської області.
Основну мету своїх уроків Ольга Іванівна бачить у вихованні в учнів працелюбства, прагнення до знань. Її уроки  завжди продумані, емоційні,звернені до серця й розуму учнів.
 Велику увагу  приділяє початку уроку, створює психологічно комфортний фон навчання.
Постійно аналізує свою діяльність учителя, порівнюючи з досвідом інших вчителів, намічає план самовдосконалення й самовиховання.
На своїх уроках  переводить навчання учнів в режим активного, більше того - інтерактивного, тобто, "взаємного простору", а саме використовує на уроках географії інтерактивні технології.  Інтерактивні технології навчання  використовує під час проведення різних типів уроків. Наприклад:
-           « розумовий штурм»;
-           прогнозування;
-           відсіювання;
-           узагальнення ідей;                      
-           «карусель»;
-    робота в домашніх і змінних групах;
-           рольові при;
-           «мікрофон»;
-           «займи позицію»;
-           «коло ідей»;
-           «акваріум»;
-           метод «Прес»;
-           «кути»;
-           «мозаїка»;
- незакінчені речення та інші
На своїх уроках географії, на закріплення раніше вивчених тем, використовує кросворди, чайнворди. Вони розвивають в учнів логічне мислення, самостійність, розширюють кругозір учнів, допомагають їм глибше засвоювати раніше вивчену тему, конкретизувати й самокритично оцінювати свої знання.
За допомогою цього методу вчителька повторює ті знання, які учні здобули на попередніх уроках.
Наприклад, у 6 класі після вивчення теми про земну кору, використовує чайнворд «Літосфера».

Чайнворд «Літосфера»
1) Найвища вершина Кавказьких гір.
2) Великі території суходолу.
3) Внутрішня частина Землі.
4) Гори, які утворились в результаті горотворчих процесів.
5) Рівнина з висотою над рівнем моря більше 500 м.
6) Вивітрювання під дією зміни температури.
7) Гарячі джерела, які витікають чи б'ють з-під землі.
8) Група гір, які розташовані в ряд на багато кілометрів.
9) Розплавлена кам'яна маса в надрах Землі.
А у 7 класі при вивченні річок і озер Північної Америки використовує чайнворд «Внутрішні води».
Чайнворд «Внутрішні води»

1) Річка басейну Тихого океану,
2) Північне море.
3) Річка, яка протікає в західній частині материка.
4) Одне із Великих озер.
5) Англійський мореплавець.
6) Річка в системі Великих озер.
7) Одне із Великих озер.
8) Глибока і вузька річкова долина з берегами.
9) Притока Міссурі.
Під час вивчення окремих тем на уроках географії використовує вірші. Вони дають можливість учням краще засвоїти новий матеріал, емоційно сприяють цьому засвоєнню. Так під час вивчення теми "Водні ресурси України. Річки" у віршованій формі подається перелік річок України.
Скільки рік на Україні
Угорі орли літають,
А внизу потоки грають
Невідана горам тиша,
Буйні води котить Тиса
Річка Прут і Латориця
Один - Білий, другий - Чорний,
Кожен смілий та проворний!
Гей, карпатські ріки наші...
Під Карпатами - Дністер
Тихе плесо розпростер,
Як волошки, голубий,
У Дністер впадає Стрий.
А потойбіч гір чимдуж
Поспішає долом Уж.
А над Ужем, кожен знає,
Місто Ужгород зростає.
Крізь Донбас повз терикони
Шлях верстає він за гоном,
Щоб з'єднатись з Тихим Доном.
Дніпрельстан на добро
Осяває степ Дніпро,
На зеленій Десні
Просто диво навесні.
У Ворсклу, ніби у свічадо.
Полтавчанки зорять радо.
А рибалок до весла
Річка Прип'ять прип'яла.
України крайній круг
Омива Західний Буг.
Скрізь на рідній Україні
Грають річки голубині!
Під час проведення  уроків узагальнення з окремих тем широко використовує тестові завдання. Тестові завдання  вчителька використовує  під час проведення контрольних зрізів знань. Тестові завдання дають можливість систематизувати всі завдання і запитання за окремими курсами шкільної географії, а також й за великими розділами та темами кожного курсу. Вони являють своєрідний інформаційний банк завдань і запитань на різних етапах навчання готують здобувачів освіти до здачі ЗНО.
В Ольги Іванівни матеріали за окремими темами по 7,8,9,10 класах зібрані в окремі папки. Наприклад, в 10 класі на уроках географії вивчаються країни світу. У папках зібрано матеріал про основні країни Європи, Америки, Азії, економіко-географічна характеристика цих країн, учнівські реферати, виступи учнів.
Щоб зацікавити учнів до вивчення географії вчителька в 6 – 8 класах проводить КВК, турніри, вікторини, подорожі, експедиції, брейн – ринги, семінари.
       В 10,11 класах практикує проведення ділових ігор, адже саме вони активізують пізнавальну діяльність учнів ( диспути,  конференції, аукціони, ток-шоу)     
У 11 класі був проведений урок – семінар «Чорне море. Загальні риси природних умов» Заздалегідь були підготовлені учні, які опрацювали обов'язковий і додатковий матеріал, були представлені як вчені – дослідники Чорного моря. Вони розповідали про природу Чорного моря, підтверджуючи свої слова презентаціями. Узагальнення знань проходило у  вигляді низки завдань: «Закінч речення», «Розгадай кросворд», «Познач об'єкт на контурній карті». В кінці уроку відбувся обмін думками про найцікавіше, про ефективність уроку.
 У досягненні формування критичного мислення школярів використовує дискусії. Як важливий засіб пізнавальної діяльності, який дає можливість утвердитись у власній позиції, формує навички аргументації та відстоювання своєї думки, поглиблює знання з обговорюваної теми. Обов'язково знайомить учнів з пам'яткою « Як вести дискусію».
           Пам´ятка:
 - Я критикую ідеї, а не людей;
 - Моя мета не в тому, щоб «перемогти», а в тому, щоб дійти кращого рішення;
 - Я спонукаю кожного учасника до того, щоб він брав участь в обговоренні;
 - Я вислуховую думку кожного, навіть, якщо з ним не погоджуюсь;
 - Я з'ясовую спочатку всі факти та ідеї, що належать до обох позицій;
 - Я прагну осмислити і зрозуміти обидва погляди на проблему;
 -Я змінюю свою точку зору під впливом фактів і переконливих аргументів. 
     Однією з ігрових форм Ольга Іванівна проводить   уроки – мандрівки. Педагогічним кредом таких уроків у вчительки є слова: «  Життя цікаве ще  й тому, що можна подорожувати». Такі уроки вчителька готує на високому рівні. Відповідно оформлений  клас, учні рухаються у просторі, готують повідомлення з пізнавальної інформації у захоплюючій формі; чітко формують завдання  (оформлення карт -  схем маршруту учасників, заповнення таблиць спостережень).
     Такий урок був проведений у 7 класі під час вивчення теми «Атлантичний океан», де капітан корабля разом із своєю командою (учнями, які самостійно опрацювали обов'язковий і додатковий матеріал) запросили всіх учнів класу до захоплюючої подорожі океаном. Вони пірнали до рифтової зони Південно – Атлантичного хребта, мерзли біля берегів Антарктиди, милувалися красою підводного царства, захоплювалися багатством мінеральних ресурсів, переймалися проблемою забруднення Атлантичного океану,  презентуючи свої малюнки. Учні не лише слухали доповіді свої товаришів – океанологів, а і робили певні записи в таблиці «Природа Атлантичного океану» за планом: рельєф,клімат, органічний світ, мінеральні ресурси,економічні проблеми. В кінці уроку на етапі узагальнення учні заповнили «Килим ідей», накреслили маршрут подорожі, була проведена вікторина «експрес – тест», переглянули відео.

         
У 10 класі практикує проведення уроків – тренінгів. Зокрема, був проведений такий урок на тему «Японія». Під час тренінгу учні виконували низку вправ таких як «Історія з торбинки», метою якої було активізувати образне мислення, повторити матеріал; «Очікування» для того, щоб допомогти усвідомити власні очікування від уроку; «Коло знань», щоб конкретизувати, систематизувати, узагальнити знання; навчити швидко і ефективно самостійно засвоїти та достовірно передавати інформацію; «Моя фірма», щоб активізувати усвідомлення учнями життєвих цінностей, аналізувати непередбачені ситуації, приймати власні рішення; «Дружимо з математикою», щоб навчити аналізувати статистичні дані, будувати стовпчикову діаграму. Підбиття підсумків відбулося вправою «Очікування» .
На різних етапах уроку застосовує  методичні прийоми:                
        Наприклад.
  «Асоціативний кущ». Наприклад: під час вивчення теми «Економіко – географічна характеристика Франції» на дошці вчителька написала слово Франція. Учні, відповідаючи на запитання «З чим у вас асоціюється назва даної  країни?», написали свої.                                




– це, перш за все, перевірка домашнього завдання і налаштування на отримання нових знань. На початку уроку використовує такі методичні прийоми:
«Листи двієчника» вдома. А в класі на уроці зачитують їх, а їхні товариші знаходять помилки. Ось який «Лист двієчника» склав учень 7 класу Фенюк В. «Доброго дня, дорогі друзі. З найкращим привітом і масою щирих побажань звертаюся до вас я, Владислав. Пишу свого листа з далекої Південної Америки, що у східній півкулі. Коли я пролітав над річкою  Амазонкою, то побачив гори Анди, які стіною простягалися зі сходу материка. Свою першу зупинку я здійснив у сельві (для тих не знає – це зона саван і рідколісся) і побачив величне дерево баобаб. Трішки посидів на великому листку вікторії – регії, злякався пуми і втік на захід материка, бо там спокійно, не буває землетрусів, виверження вулканів. Вмістившись на найвищій горі Льюльяйльяко, я точно знав, що я в безпеці. На цьому буду закінчувати свого листа, бо ще хочу встигнути на екскурсію до водоспаду Анхель, що на річці Парана.
Місткий кошик.Цей методичний прийом проводить при підготовці до тематичного оцінювання, оскільки грає роль розминки. Ольга Іванівна його проводить в усіх класах. На аркуші паперу діти малюють кошик, на якому пропонується написати терміни з вивченої теми. Головне, щоб «кошик» був заповнений доверху. Через певний час учитель зупиняє гру і просить одного з учнів зачитати слова. Учні викреслюють назви, які повторюються в їх записах. Переможцем виявиться той, у якого більше за інших записано термінів. Тобто в якого найбільш місткий кошик для знань.
«Творча лабораторія»Цей прийом проводиться на етапі узагальнення знань. Передбачення виконання конкретних завдань практично.
      У 7 класі під час вивчення теми «Води суходолу Південної Америки» завдання розділяю за варіантами І варіант – визначити, які географічні об'єкти  мають координати: -  580 зх. д, 34 0пд.ш;
                                                           630 зх. д, 6 0пд.ш;
                                                          720 зх. д, 10 0пд.ш;
                                                          690 зх. д, 16 0пд.ш;
ІІ варіант – побудувати порівняльні діаграми довжини річок у масштабі     в 1 см    1000 км за  такими  даними: Парана – 6400км,   Оріноко -  2730км
«Вірно – не вірно».Цей прийом можна використовувати на будь – якому етапі уроку. Кожне питання починається словами: «Чи вірите ви, що…» Учні повинні погодитися з цим твердженням чи ні. Такий прийом учителька використовує в 6 – 8 класах або на початку, або в кінці уроку.
 «Так – ні».Це  універсальна гра, яка дуже подобається учням і залучає до активної участі на уроці. Ольга Іванівна загадую щось (природне явище, число, предмет, історичну подію, літературний персонаж і т.д.). Учні намагаються знайти відповідь, ставлячи питання. На ці питання учителька відповідає «так» чи «ні». Питання  ставить так, щоб звужувати коло пошуку. Універсальність цього методичного прийому полягає в тому, що його можна використовувати і для організації відпочинку і для створення інтригуючої ситуації. Після гри обов’язково учні обговорюють питання: які з них були найвдалішими, які менш вдалими. Головне цей прийом навчає виробляти стратегію пошуку,  а не закидати вчителя незліченою кількістю питань.
Без застосування наочності та нових інформаційних технологій уроки географії були б менш ефективними, захоплюючими і емоційними.
Майбутнє доросле життя нинішніх учнів тісно пов’язане з комп’ютером. Щоб підвищити ефективність сучасного уроку учителька майже на кожному уроці використовує комп’ютер та мультимедійну дошку на уроках географії. Використовує такі прийоми користування комп’ютера:
- демонстрація об’єктів
На теоретичному етапі уроку вивчення нового матеріалу  супроводжує показом схем, слайдів, географічних об’єктів, карт, знімків, графіків, діаграм. Так у 6 класі, вивчаючи тему « Літосфера.. Внутрішні процеси, що зумовлюють зміни земної кори », на слайдах демонструє учням схему «Причини виникнення землетрусів», карту літосферних плит та основних сейсмічно активних зон, а також представляє  виставку фотографій на тему:« Вулканізм ». Це дозволяє направити увагу школярів на найважливіші моменти теоретичного матеріалу, допомагає краще запам’ятати матеріал. Працюючи над різними темами   свою розповідь Ольга Іванівна супроводжує відеофільмами «Традиційні та нетрадиційні джерела електроенергії», «Пам'ятаємо Чорнобиль» «Як утворюється Торнадо» та інші. Це дає можливість урізноманітнити урок і включити в діяльність зорову пам'ять учнів.
- перевірка знань
- використання презентацій
- створення творчих проектів
- інтернет
Останнім часом упевненим кроком  застосовує  дослідницькі технології,які формують навчальну мотивацію і інтерес, активізують пізнавальну діяльність, перетворюють школяра з об’єкта навчання в активного учасника процесу, а набування досвіду дослідника сприяє формуванню основних компетентностей - передумов зростання освіченої компетентної людини.
 З учнями закладу проводила такі дослідження:
дослідження природи Чернігівської області;
дослідження об'єктів ЮНЕСКО   «Всесвітня спадщина»;
 міні - дослідження:географічних маршрутів, географічних  об'єктів,природних явищ.
Організація такого навчання передбачає моделювання життєвих ситуацій, використання рольових ігор, спільне вирішення проблеми, аналіз ситуацій. Учні вчаться бути демократичними, спілкуватися з іншими людьми, критично мислити, приймати продумані рішення.
Особливу роль у розвитку  активності учнів на уроках географії відіграють практичні роботи. Поєднання на уроках інтелектуальної й практичної діяльності сприяє розумовому розвиткові учнів, забезпечує усвідомлення знань і їхню сталість, готує до самостійного їх застосування.
 Практичні роботи з фізичної географії розраховані на високий рівень самостійності учнів під час роботи із практичними завданнями, а також диференційований підхід до їх виконання.
На кожному уроці Ольга Іванівна використовує практичні роботи з контурними картами.
 Таким чином, Бурзак О.І. володіє тією сукупністю прийомів і засобів, за допомогою яких у здобувачів освіти у процесі навчання розвиваються комунікативні вміння, виховується воля, виробляється зосередженість, виникає бажання вчитись, долати труднощі. Учителька – виховує творчу особистість, залучає учнів до таких видів діяльності, в яких би мали проявитися творчі здібності дитини. Кожен урок  у Ольги Іванівни є творчим  через інноваційні форми і методи навчання в якому і педагог, і учень з однаковим задоволенням пориваються на пошуки істини.
Результати навчальних досягнень учніві з географії:

Клас
К-тьучнів
Високийрівень
Достатнійрівень
Середнійрівень
Початковийрівень
% успіш
ності
Якість, %
6
6
0
3
3
0
100
50
7
7
1
5
1
0
100
85,7
8
4
1
3
0
0
100
100
10
6
1
4
1
0
100
83,3
11
6
1
2
3
0
100
50
Всього
29
4
17
8
0
100
72,4


На підставі вищезазначеного

НАКАЗУЮ:

1. Адміністрації ЗЗСО І-ІІІ ступенів:
1.1. Проаналізувати на засіданні педагогічної ради питання щодо стану викладання та рівня навчальних досягнень здобувачів освіти з предмета «Географії» з метою надання їм у подальшому  якісних освітніх послуг.
                   До 25.05.2020
1.2. Здійснювати контроль за станом викладання предмета «Географії» та проведенням відповідної позакласної роботи.
                                Постійно
1.3. Контролювати виконання вимог інструктивно-методичних листів Міністерства освіти і науки України щодо викладання предмета «Географія».
                                                                                                                 Постійно
2.  Бурзак О.І.,учителю, який викладає предмет «Географія»:
2.1. Забезпечувати належний рівень викладання предмета, надаючи особливості значення практичній спрямованості курсу. Постійно

2.2. Продовжити колегіальний пошук удосконалення освітнього процесу за рахунок впровадження прогресивних інноваційних методик і технологій навчання, як умови самовдосконалення учителя і самореалізації учня. Постійно
2.3. Провести моніторинг навчальних досягнень учнів  у травні 2020 року. 
2.4. Щорічно поповнювати базу даних талановитих та обдарованих дітей, виявляти їх здібності, нахили, пізнавальну діяльність. Постійно
2.5.Розмістити  даний наказ на сайті освітнього закладу та довести довідома педагогічних працівників.
(лютий 2020)
3. Контроль за виконанням наказу залишаю за собою.

Директор                       Л.ПОМАЗАН





Немає коментарів:

Дописати коментар